Vijf tips om de aanwezigheid op sociale media te vergroten

laptop

Maakt jouw bedrijf al gebruik van sociale media kanalen? Dan hoeven wij jou natuurlijk niets te vertellen over de kracht van deze platformen. Toch kan het soms frustrerend zijn wanneer jouw creatieve berichten niet de aandacht krijgen die ze verdienen. Steeds meer bedrijven steken daardoor dan ook minder uren in het actief houden van de verschillende sociale media kanalen. Dit is hartstikke zonde! Vandaag de dag kunnen deze platforms er immers nog steeds voor zorgen dat jouw naamsbekendheid en potentiële klanten blijft groeien. Maar hoe kan je nou de aanwezigheid van jouw bedrijf nog meer vergroten op sociale media? In deze blog geven wij je vijf praktische tips om dit te realiseren. 

1. Maak gebruik van handige tools

De belangrijkste stap om te groeien op sociale media is door veel content te plaatsen. In de theorie klinkt dit misschien perfect, maar uit de praktijk blijkt dat het voor veel bedrijven lastig is om hiervoor elke dag tijd vrij te maken. Om toch actief te blijven op sociale media is het verstandig om gebruik te maken van handige tools om jouw berichten in te plannen. Deze hulpmiddelen zorgen ervoor dat jouw bedrijf actief blijft en toch minder tijd kwijt is. Met Hootsuite is het bijvoorbeeld mogelijk om al jouw sociale media kanalen op één locatie te beheren, berichten te plannen en op optimale tijden te plaatsen. Hierdoor krijgen jouw sociale media regelmatig nieuwe berichten om de aanwezigheid te verbeteren.

2. Aandacht voor klantenservice

Tegenwoordig is het gebruikelijk dat consumenten direct contact zoeken met bedrijven via sociale media kanalen. Hierdoor is het verstandig om jouw klantenservice ook meer te richten op jouw sociale media. Door deze platforms op een effectieve manier in te richten, is het mogelijk om klanten snel antwoord te geven en te helpen bij eventuele problemen. Daarnaast is het mogelijk om grotere groepen klanten te informeren over onduidelijkheden. Dit maakt het voor klanten mogelijk om jouw berichten op te slaan en indien nodig terug te lezen. Hiermee sla je twee vliegen in één klap!

3. Promoot je sociale media kanalen

De meest gemaakte fout door bedrijven is dat ervan uit wordt gegaan dat klanten wel op de hoogte zijn van hun sociale media kanalen. In de praktijk is vaak het tegendeel waar. Het is voor een bedrijf dan ook noodzakelijk om constant de sociale media kanalen te promoten. Dit doe je gemakkelijk door te regelen dat klanten jouw accounts kunnen volgen en delen. Voeg bijvoorbeeld linkjes toe via jouw e-mails. Hiermee zien klanten op welke sociale media kanalen jouw bedrijf allemaal actief is. Op deze manier vergroot je ook direct de kans dat het aantal volgers verdubbeld. 

4. Blijf op de hoogte van trends

Een andere manier om de aanwezig van jouw bedrijf te vergroten, is door op de hoogte te blijven van trends. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan memes, ankedotes of nieuwsberichten. Wanneer jouw bedrijf hierop inspeelt, dan bestaat de kans dat jouw berichten viraal gaan. Laat dit nou net het perfecte moment zijn om talloze gebruikers te bereiken die jouw bedrijf niet kennen en daardoor mogelijk gaan volgen. Het advies dat wij jou hiervoor kunnen geven is om regelmatig de trending hashtags op Twitter en Instagram te bekijken. Zo weet jij altijd wat er speelt in de wereld!

5. Interactie met je doelgroep

Zou jij blijven praten met iemand die je nooit berichten terugstuurt? Waarschijnlijk niet. Dit geldt ook voor sociale media. Gebruikers willen geen accounts volgen als ze er niets voor terugkrijgen. Dat is waarom social media marketing belangrijker is dan ooit tevoren. Het actief betrokken blijven bij jouw doelgroep zorgt ervoor dat zij graag bij jouw terugkomen. Om dit te realiseren hoef je eigenlijk niet veel te doen. Het is al voldoende als je regelmatig opmerkingen van klanten liked of een opmerking achterlaat. Dit laat zien dat jouw bedrijf graag klantenbinding wil en betrokken wil blijven. 

Wij hopen dat je dankzij deze tips meer inzichten hebt verkregen in het actief gebruiken van sociale media kanalen. Door meer interactie te creeeren met jouw doelgroep zal er meer mond-tot-mond reclame ontstaan. Dit zorgt uiteindelijk voor meer naamsbekendheid en ook meer conversies. Vind je social media marketing toch lastig? Dan is het wellicht verstandig om je te laten adviseren door het beste online marketing bureau van Groningen.